ForsideFritidFind HoldFind hold på UgedagKnallertkørekortFind hold på skole / stedBrochure downloadAfmelding af holdFAQ: spørgsmål og svarElev infoForsikringerKontaktLedelseAdministrationPedellerInformation om Ungdomsskolen10. KlasseEUD 10MålgruppeStudiemiljøUddannelsesvejledningOptagelseKontaktFlex10 - 10. klasseMålgruppeStudiemiljøUddannelsesvejledningOptagelseKontaktP-KlassenMålgruppeStudiemiljøUddannelsesvejledningOptagelseKontaktStudie 10Skoleåret 2019/2020StudiemiljøUddannelsesvejledningInformationsdageOptagelseKontaktProfilklasser - ordblinde eleverKarakterCOOP CrewUddannelsesvejledningEUD 10Flex10 - 10. klasseP-klassenStudie 10DagundervisningDe Små HoldMålgruppeStudiemiljøOptagelseKontaktFlex 10NovrupskolenMålgruppeStudiemiljøOptagelseKontaktUdvidet ModtagerklasseKaraktererProjekter og samarbejdeCamp Skovly – Sommer camp 2020COOP CREWEsbjerg AkademietEsbjerg BrandkadetterGrejbankenÅben SkoleFriluftsaktiviteterKlar til prøveMILIFEPræstations og eksamensangstTeenagecoachingSejladsPassageransvarsforsikringSikkerhedsinstruks8-timers førstehjælpskursusEndags-sikkerhedskususBeskyttede farvandeUdlån af kanoerBekendtgørelserSærligt tilbud til 4. og 5. kl.Om osBestyrelsenSkolebestyrelsesreferaterVedtægterHenrietteFor personaleLærer loginAnsat i UngdomsskolenInfo for undervisere 20/21SamtykkeerklæringKontaktLedige stillingerLov om UngdomsskolerOrganisationsdiagramTilgængelighed på UngdomsskolenUddannelsesvejledningUngdomsskolens historieUngdomsskolens politikkerVision 2019VærdierPresse - artikler

Studiemiljø

 
Glade elever i fællesrummet

På Esbjerg Ungdomsskole arbejder vi ud fra en anerkendende og ressourcefokuseret tilgang til vores elever.

 

Vi vægter den gode relation højt, og vores mål er altid at sikre den størst mulige progression i elevernes trivsel og læring.

 

Vi har fokus på uddannelsesparathed, både på det personlige, sociale og faglige plan, ligesom vi arbejder målrettet på en god overgang til ungdomsuddannelserne.

 

Vi er bl.a. inspireret af metoderne fra det socialpædagogiske system KRAP (kognitiv, ressourcefokuseret, anerkendende pædagogik), både når det gælder vores konkrete arbejde med eleverne og vores arbejde i vores professionelle læringsfællesskaber.

 

Vi arbejder på, at eleverne udvikler sig personligt og socialt, så de bliver i stand til og finder modet til at være sammen med andre mennesker på en hensigtsmæssig måde.

 

At eleverne udvikler sig fagligt med henblik på at aflægge folkeskolens afgangsprøve i dansk, matematik og evt. engelsk.

 

Heltidsundervisningen svarer til folkeskolens undervisning i dansk, matematik og evt. engelsk, og kan afsluttes med FP9 i de pågældende fag. Men undervisningen er naturligvis tilrettelagt på en anden måde end i folkeskolen:

  • Undervisningen foregår på små hold, hvor der tages udgangspunkt i elevens faglige niveau
  • Der veksles meget mellem teoretisk og praktisk undervisning
  • Kontaktlærerordning – udvidet skole/hjem-samarbejde
  • Udvidet kontakt til relevante fagpersoner
  • Fokus på praktik, brobygning m.m.
  • Der indgår mange ”ud-af-huset-aktiviteter” i undervisningen
  • Skabe tillid og tryghed i relationer, både til elever og personale, bl.a. gennem ro og genkendelighed
  • Differentiere i forhold til elevernes læring omkring personlige udfordringer
  • Målrettet arbejde med elevernes gensidige respekt, tolerance og forståelse for hinanden

Der testes løbende for brug af euforiserende stoffer, da skolen ikke er et behandlingstilbud og ikke harmonerer med misbrug af rusmidler.



Senest opdateret 10.01.2020 07:17 af HESP

Link til Feliks fra Apricore - Leverandør af hjemmesiden